سبد خرید 0 تومان
 ۱۰ نکته در خصوص کولرهای آبی پوشالی که بهتر است بدانیم

۱۰ نکته در خصوص کولرهای آبی پوشالی که بهتر است بدانیم

1400/11/25 |

کولر‌های آبی رایج‌ترین نوع سیستم تهویه هوا هستند. این کولرها ضمن خنک کردن محیط مقداری رطوبت هم وارد محیط می‌کنند. اجزای تشکیل دهنده آن‌ها  شامل: بدنه، فن، پمپ‌ آب، مخزن آب، و پوشال‌ها، شناور و لوله‌هایی  است  که برای  موتور آبرسانی استفاده می‌شوند.

آیا کولر آبی بدون آب می‌سوزد؟ 

یکی از مهم‌ترین قطعات کولر پمپ آب آن است. در صورت روشن نکردن پمپ آب، اگر درجه حرارت هوا خنک باشد ( مانند هوای بهاری و اوایل پاییزی) اتفاقی برای پمپ آب نمی‌افتد. اما اگر در روزهای گرم تابستان باشیم و پمپ آب روشن نباشد، به علت گرمای شدید دمای موتور بعد از دو تا سه ساعت کار کردن و تمام شدن آب مخزن پمپ کولر می‌سوزد. بنابراین بهتر است در صورت قطع شدن آب و یا تمام شدن آب مخزن بلافاصله کولر را خاموش نماییم تا از سوختن پمپ کولر جلوگیری شود. 
پمپ کولر آبی

آیا کولر آبی در مناطق شرجی بازدهی مناسب دارد؟

کولرهای آبی پوشالی برای مناطق خشک مناسب هستند. در آب هوای شرجی خصوصا در شهرهای شمالی مانند مازندران و گیلان  و برخی از مناطق جنوبی که نزدیک دریا هستند، کولر آبی بازدهی مناسبی ندارد. در این محیط‌ها به علت اضافه شدن رطوبت به وسیله کولر به محیطی که رطوبت آن حدود ۹۰ درصد است، باعث ایجاد نفس تنگی شدید می‌شود و محیط به خنکی لازم نخواهد رسید.
کولر آبی برای مناطق شرجی یا خشک

آیا کولر آبی باعث کرونا می‌شود؟

برای اینکه به‌ خاطر استفاده از کولر آبی دچار کرونا نشویم به توصیه وزارت بهداشت باید کولر در فضای بیرون از ساختمان به کار گذاشته شود و تامین هوای کولر از داخل وارد محیط نشود. این مسئله در کولرهایی که به صورت دستی در ساختمان  پر از آب می‌شوند، رایج‌تر است. این کولرها  اگر  در محیط خانه یا محیط‌های بسته استفاده شود باید حتما باید تهویه مناسب برایشان تعبیه شده باشد. برای  مثال استفاده از انواع فن تصفیه هوا و باز نمودن پنجره‌ها  نیز  می‌تواند بسیار موثر باشد.  
نکته مهم و ضروری این است که هنگام استفاده از کولر باید شرایط بهداشتی شستشو پوشال‌ها و یا تعویض آنها به درستی انجام گیرد تا با ورود و پخش آلودگی و خاک به داخل محیط رو به رو نشوید.

چرا کولر‌های آبی صدا می‌دهند؟

اگر کولر شما صدای زیادی دارد مطمئن باشید که  دچار مشکل شده است. تشخیص این صداها از طریق کانال کولر به محیط کاملا مشخص است. علت این مشکل می‌تواند از فرسوده شدن و یا زنگ زدگی یاتاقان  باشد. بهتر است برای تعمیر و یا تعویض یاتاقان حتما از تعمیرکار حرفه‌ایی کمک بگیرید. گاهی أوقات صدای کولر می‌تواند به علت سفت بودن تسمه یا شل شدن آن باشد و یا تعدادی از قطعات احتیاج به روغن کاری داشته باشند.
صدای کولر آبی

چرا کولر آبی پوشالی باد گرم میزند و خوب خنک نمی‌کند؟

درست کار نکردن پمپ کولر یکی از عوامل مهم خنک نکردن کولر است. اگر پمپ به درستی کار نکند و آب‌رسانی به  روی پوشال‌ها به درستی انجام نگیرد، هیچ گونه رطوبتی در محیط ایجاد نشده و باد گرم تولید می‌شود.
سالم نبودن پوشالها ، شوره زدن آنها و پر شدن رسوب در پوشال‌ها از عوامل دیگری است که مانع از انتقال هوا به داخل کولر می‌شود و در نتیجه محیط خنک نمی‌شود.
پوشال کولر آبی
از دیگر عوامل تولید باد گرم در کولر، خراب بودن یا گرفتگی آب پخش کن لوله‌هاست. در صورتی که سوراخ آبریزها دارای رسوب شده باشد، باید به وسیله پیچ گوشتی باز شود تا آبرسانی به خوبی انجام پذیرد و پوشال‌ها خیس شوند. 
 دو نوع آبریز در کولر وجود دارد یکی شلنگی که به پمپ وصل شده و دیگری  لوله‌های سقفی که به علت  رسوب مسدود می‌شوند.
 لوله‌های سقفی کولر هم به علت جنس پلاستیکی ممکن است پوسیده شوند. لوله‌های پلاستیکی باید هر دو سال یکبار تعویض شوند چرا که در صورت خرابی ممکن است آب را به سمت دینام بریزند و باعث سوختگی کولر شوند. 
از دیگر عوامل خنک نکردن کولر، گرمی‌ بیش از حد هوا و متناسب نبودن قدرت کولر با محیط
است  که در موقع خرید  کولر آبی باید به این مسائل توجه شود. همچنین تعدد کانال‌های خروجی و دور بودن فاصله کانال کشی و نداشتن جریان هوا در منزل، یکی دیگر از علت‌های باد گرم زدن کولر است.

کولر آبی چند هزار بخریم؟

انتخاب سایز کولر به منظور دستیابی به بازدهی بالا و مصرف پایین برق بسیار ضروری است. اگر کولر آبی با ظرفیت کم برای خانه‌های بزرگ استفاده شود، بابد ساعت‌های بیشتری را برای خنک کردن کار کند. به همین دلیل به موتور و دیگر لوازم کولر فشار بیشتری وارد شده و علاوه بر آن مصرف برق هم بیشتر خواهد بود. اگر کولر آبی را بیش از حد استاندارد انتخاب کنیم خانه سردتر از حد معمول ‌می‌شود.
انواع کولر آبی
ظرفیت کولر آبی بر اساس متراژ ساختمان و ارتفاع سقف محاسبه می‌شود. ساختمان‌های ‌حدود ۳۰ تا ۵۰ متر کولر ۲۳۰۰ مورد نیاز است . برای ساختمان‌های ۵۰ تا ۷۰ متر کولر ۳۵۰۰ پیشنهاد می‌شود. برای ساختمان‌های ۷۰ تا ۱۲۰ متر کولر ۴۹۰۰ و برای بیش از ۱۲۰ متر، کولر ۷۰۰۰ مورد نیاز است.

علت بوی بد ( بوی ماهی) در کولر چیست ؟

علت بوی بد در کولر  شامل موارد متعددی است که یکی از آنها می‌تواند پوشال‌ها باشد. پوشال‌ها باید هر دو سال یک بار تعویض شوند تا گرد و خاک رسوب کرده در داخل آنها به فضای داخلی خانه نفوذ پیدا نکنند. 
عدم تعویض به موقع پوشال‌ها سبب رشد باکتری‌هایی می‌شود که ممکن است سبب بیماری‌های ویروسی و آلرژی‌زا گردد. این باکتری‌ها ممکن است  حتی با تعویض به پوشال‌های جدید منتقل شوند. پس بهترین راه برای جلوگیری از انتقال باکتری‌ها شستن دریچه‌ها قبل از نصب پوشال جدید است.
از دیگر عوامل بوی بد کولر این است که در صورتی که آب موجود در تشتک کولر استفاده نشود و مدت زمان زیادی در داخل تشتک بماند، تبدیل به لجن شده و باعث ایجاد آلودگی و قارچ می‌شوند و سپس بوی بد ایجاد می‌کنند.
انتخاب روغن بی‌کیفیت نیز باعث  ایجاد بوی نامطبوع می‌شود. به همین دقت در انتخاب روغن استاندارد در موقع خرید الزامی‌‌ست.
بوی بد کولر آبی

راه حل رفع بوی نامطبوع کولر

یک سوم لیوان شیشه شور یا نصف لیوان وایتکس را با آب مخلوط کرده و در کف مخزن کولر بریزید. سپس به مدت نیم ساعت یا چهل و پنج دقیقه فقط پمپ کولر را روشن کنید تا پوشال‌ها خیس شوند. بعد از این کار آب کف کولر باید حتما تعویض شود و آب تمیز در داخل آن ریخته شود. سپس کولر را مجددا روشن کنید. اگر این کار را هر دو هفته یک بار انجام دهید برای همیشه از شر بوی نامطبوع خلاص خواهید شد.

کولر آبی چند ساعت می‌تواند روشن باشد؟

کولر آبی هم مانند دیگر وسایل برقی اگر  بیش از حد روشن باشد، خراب می‌شود و طول عمر آن کاهش می‌یابد. برای سالم مانند کولر آبی توصیه می‌شود کولر را بیش از ۷ ساعت روشن نگذارید خصوصا در ساعات اوج مصرف برق فشار بیشتری بر موتور وارد می‌شود. همچنین در ساعاتی از روز می‌توان از هوای طبیعی برای خنک نگه داشتن منزل استفاده کرد.

آیا کولر آبی برای نوزاد ضرر دارد؟

به توصیه بسیاری از متخصصان، کودکان را نباید در معرض مستقیم باد کولر قرار داد چرا که کودکان به علت ضعیف و حساس بودن  دچار سرماخورگی و ناراحتی‌های تنفسی خواهد شد. از این رو اتاق کودک باید دارای هوای مناسب باشد. همچنین نوزادان باید پوشش مناسب داشته باشند و به دور از معرض مستقیم باد کولر باشند زیرا سرمای زیاد باعث افت دمای بدن کودک شده و آنها را بیمار خواهد کرد.
کولر آبی برای نوزاد

 


دسته بندی مطالب

میتونم راهنماییتون کنم؟