سبد خرید 0 تومان
آبگرمکن‌های گازی ایستاده بخریم یا آبگرمکن‌های دیواری؟

آبگرمکن‌های گازی ایستاده بخریم یا آبگرمکن‌های دیواری؟

1400/11/27 |
آبگرمکن‌های ایستاده از قدیمی‌ترین نوع آبگرمکن هستند که از گذشته تاکنون مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این آبگرمکن‌های مخزنی در هر محیطی و با هر شرایطی قابل استفاده هستند.  آبرمکن های ایستاده در خانه‌های ویلایی جایگاه خوبی دارند. این آبگرمکن‌ها به وسیله سیستم‌های استوانه‌ایی آب گرم مصرفی خانوار را تامین می‌کنند. 
 
آبگرمکن‌های ایستاده بیشتر در مناطقی که آب‌های آن دارای املاح زیادی است و این املاح باعث رسوب در لوله‌ها و تجهیزات آبگرمکن شده می‌شود، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این آبگرمکن‌ها طوری طراحی شده‌اند که املاح و رسوبات کمتر در لوله‌هایشان رسوب می‌کنند و در نتیجه باعث خرابی کمتر می‌شوند.
آبگرمکن دیواری
آبگرمکن‌های ایستاده بخاطر نزدیک بودن لوله‌کشی آنها به سطح زمین از فشار آب بیشتری برخوردارند. به طوری که حتی با کمترین میزان فشار آب نیز روشن می‌شوند. این آبگرمکن‌ها  برای مناطقی که فشار آب آنها پایین‌تر از حد نرمال است به خوبی قابل استفاده هستند.
آبگرمکن‌های ایستاده گازی شامل یک مخزن آب همراه با عایق هستند که حدود ۳۰ الی ۸۰ گالن  آب را می‌توانند در خود نگه دارند. در داخل مخزن آنها  یک سنسور سنجش آب وجود دارد که در هنگام افت دمای آب، آبگرمکن دمای آب را افزایش می‌دهد. 
این نوع  آبگرمکن‌ها  به آبگرمکن‌های ایستاده با مخزنهای بزرگ ، معمولی و آبگرمکن  ایستاده با مخزن کوچک تقسیم‌‌بندی می‌شوند. برای خانواده‌های پر چمعیت آبگرمکن‌های با مخزن بزرگ توصیه می‌شود.

چگونگی کار کردن آبگرمکن ایستاده گازی 

این آبگرمکن‌ها به وسیله گاز شهری و گاز مایع کار می‌کنند. به این طریق که با روشن شدن آبگرمکن، مخزن آب گرم شده و آب مورد نیاز تامین می‌شود.
آبگرمکن ایستاده
روشن کردن مشعل این آبگرمکن‌ها  به این طریق است که با استفاده از گاز شهری و هوای محیط و مخلوط شدن این دو  و با استفاده از  روشن کردن فندک خودکار آبگرمکن روشن می‌شود. خروجی ‌آب هم در آبگرمکن‌های ایستاده به وسیله لوله‌کشی از بالای آبگرمکن به دیگر قسمت‌های ساختمان منتقل می‌گردد.
آبگرمکن‌ها در دو مدل گازی و برقی در بازار موجود هستند. کارکرد این آبگرمکن‌ها به این شکل است که ابتدا مخزن از آب سرد پر شده و بعد دمای آب توسط گاز بالا می‌رود و این آب تا زمانی که مصرف کننده به آن نیاز داشته باشد گرم می‌ماند.
انواع آبگرمکن

 فرق آبگرمکن‌های گازی ایستاده با آبگرمکن‌های دیواری چیست؟

در آبگرمکن‌های ایستاده قابلیت تنظیم درجه حرارت به خوبی قابل اجراست. در حالی که در آبگرمکن‌های دیواری تغییر ناگهانی درجه حرارت اتفاق می‌افتد. در آبگرمکن‌های ایستاده درجه آب همواره ثابت است.
آبگرمکن‌های دیواری نیاز کمتری به تعمیرات دارند. اگر فشار آب منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، بسیار کم است و قصد خرید پمپ آب را ندارید، این آبگرمکن‌ها به شما کمک شایانی خواهد نمود.
آبگرمکن‌های بدون مخزن و دیواری دارای سرعت پایینی هستند. در آبگرمکن‌های دیواری  گازی در خانه نمی‌توان همزمان چند شیر آب گرم را با هم باز کرد. در حالی که در آبگرمکن‌های ایستاده گازی مخز‌ن‌دار این مشکل وجود ندارد. در آبگرمکن‌های مخزن‌دار ایستاده گازی، چند کار همزمان مانند دوش گرفتن ، روشن کردن ماشین لباسشویی و ظرفشویی و غیره با هم قابل انجام است.
طول عمر آبگرمکن‌های دیواری حدود  ۱۰ الی ۱۵ سال است. اما آبگرمکن‌های مخزن دار حدود ۲۰ سال یا بیشتر کار می‌کنند و طول عمر بیشتری نسبت به دیگر آبگرمکن‌ها دارند.

علت گرم نشدن آب در آبگرمکن‌های گازی ایستاده و راه حل‌ آنها  

مهمترین انتظاری که یک مصرف‌کننده از یک آبگرمکن دارد، گرم کردن آب است. اگر این کار به درستی انجام نگیرد وجود آبگرمکن بی‌فایده است. این مشکلات ممکن است بخاطر گرم نشدن آب مخزن و یا فشار نامناسب آب ورودی آبگرمکن ممکن است به وجود آید. از عوامل مهم روشن نشدن آبگرمکن و گرم نشدن آب به موارد زیر می‌توان اشاره نمود:
کارکرد آبگرمکن

خرابی ترموکوپل و بوبین

ترموکوپل آبگرمکن

ترموکوپل و بوبین دو وسیله ضروری هستند که وظیفه روشن کردن شمعک را بر عهده دارند. برای روشن کردن آبگرمکن دکمه روشن کردن را به مدت بیست ثانیه فشار دهید تا جرقه ایجاد شود و شمعک روشن شود. ترموکوبل و بوبین با اتصال دو فلز هم جنس به همدیگر و محل اتصال شمعک کمک می‌کنند تا شمعک روشن شود. در صورت روشن نشدن شمعک بهتر است اولین عامل خرابی را ترموکوپل و بوبین بدانید. ابتدا از سالم بودن آنها مطمعن شوید بعد به قسمت‌های دیگر بپردازید.

تست سالم بودن ترموکوپل 

تست سالم بودن ترموکوپل را می‌توانید از سالم بودن یا نبودن محل اتصال دو فلز تشخیص دهید . در سورت سوختن و یا جدا شدن دو سر فلز احتمال خرابی وجود دارد.

کم شدن شعله آبگرمکن و گرم نشدن آب 

در صورتی که در کار قطعات مرتبط به سوختن گاز مانند دهانه نازل یا شیپور ایرادی به وجود آید ، باعث کم شدن شعله آبگرمکن خواهد شد. 
شعله آبگرمکن

تنظیم شعله آبگرمکن

برای تنظیم نمودن شعله آبگرمکن ابتدا باید دستگاه را خاموش کرد. بعد از برداشتن قاب آبگرمکن پیچ‌های مشعل را باز نمایید. بعد با دستمال مرطوب و آب گرم و مایع ظرفشویی  به مقدار خیلی کم، مشعل آبگرمکن را تمیز کنید و در آخر پیچ‌های مشعل را بسته و قاب را در جای خود قرار دهید و آبگرمکن را روشن نمایید.

خرابی دیافراگم

گرم نشدن آب ممکن است از خرابی دیافراگم آبگرمکن باشد. خرابی دیافراگم  آبگرمکن به خاطر وجود رسوب در مخزن و دیگر قطعات است. دیافراگم قطعه‌ای است پلاستیکی که مانند یک واشر عمل می‌کند. و در صورت خرابی می‌توان آن را تعویض نمود.
دیافراگم آبگرمکن

خرابی ترموستات

خرابی ترموستات هم می‌تواند یکی از علت‌های گرم نشدن آبگرمکن‌های ایستاده باشد. اگر احساس کردید که آب بیش از حد گرم شده این مشکل می‌تواند مشکلاتی را در سایر قطعات پدید آورد. در  این صورت می‌توانید حدس بزنید که ترموستات خراب است.
ترموستات آبگرمکن

وجود نشتی آب در آبگرمکن و راه حل آن

نشتی در آبگرمکن هم ممکن است از ایراداتی باشد که باعث سرد ‌شدن‌ آب ‌شود. این نشتی ممکن است باعث شود که کار توسط مبدل صورت نگیرد و آبگرمکن به خوبی آب را گرم نکند. نشتی ممکن است به دلیل ترک خوردن یا سوراخ شدن مبدل باشد و یا پارگی اتصالات و لوله‌های درون دستگاه و یا آسیب دیدن اورینگ‌ها یا همان واشرها باشد که قابل تعویض هستند. اگر مخزن سوراخ شود با استفاده از خمیر اوپوکسی که یکی از مدرن‌ترین روشهاست، برطرف می‌شود. 

رسوبات و ناخالصی‌های آب شهری

رسوب گرفتن فیلترها بیشترین صدمه‌ای است که به سیستم‌های گرمایشی وارد می‌شود. این رسوب‌ها به خاطر وجود ناخالصی‌ها و مواد معدنی در آب شهری است و عبور این ناخالصی‌ از لوله‌ها باعث تجمع رسوبات در فیلترهای آبگرمکن شده که برای رفع این مشکل و عمل رسوب‌گیری لوله‌ها باید با تعمیرکاران مشورت شود.

خرابی سنسور دودکش

سنسور دودکش آبگرمکن
اگر آبگرمکن شما به مدت طولانی روشن بوده و خود به خود خاموش شده است،  ممکن است این مشکل مربوط به دودکش باشد. نصب دودکش استاندارد، باعث عملکرد بهتر آبگرمکن می‌شود.

نصب نادرست لوله کشی 

نصب نادرست شیرهای آب گرم و سرد توسط افراد غیر متخصص باعث خاموشی‌های ناگهانی آبگرمکن  می‌شود. از این رو برای نصب در موقع خرید حتما باید از افراد متخصص و ماهر کمک بگیرید.

هشدار سنسور گاز در آبگرمکن گازی ایستاده برای چیست؟ 

آبگرمکن‌های ایستاده گازی و مدرن مجهز به سنسور دود یا گاز هستند. وظیفه اصلی آنها این است که در صورت تهویه نامطلوب گاز را قطع می‌کنند. این اتفاق زمانی می‌افتد که شمعک آبگرمکن به طور ناگهانی خاموش می‌شود. سیستم هشدار سنسور  آبگرمکن در صورت وجود هوای نامناسب و یا نامناسب بودن دودکش‌ها و یا بسته شدن راه دودکش به کار می‌افتد. در این موقع  باید خروجی آبگرمکن را مورد بررسی قرار دهید. توجه داشته باشید که این هشدار در آبگرمکن  را نباید به هیچ عنوان غیرفعال کنید.

علت رنگ گرفتگی آب داغ خروجی

اگر رنگ آب داغ به رنگ‌های زرد، قرمز، قهوه‌ای و سبز در بیاید و در طعم و بوی آن نیز تغییر به وجود آید، علت اصلی آن اکسید شدن لوله‌های مسی آبگرمکن است. برای حل این مشکل باید لوله‌های آبگرمکن تعویض شوند. ضمنا قرار دادن فیلتر در خروجی آبگرمکن هم می‌تواند به طور موقت به حل این مشکل کمک نمایید.

توصیه در نحوه نگهداری آبگرمکن گازی ایستاده

نحوه نگهداری به این شکل است که دو بار در سال برای تخلیه رسوبات و مواد معدنی اقدام نمایید و از درست کار کردن شیر تخلیه هم اطمینان حاصل نمایید.
 

دسته بندی مطالب

میتونم راهنماییتون کنم؟