سبد خرید 0 تومان
فرق کولر آبی سلولوزی با کولر آبی پوشالی چیست؟

فرق کولر آبی سلولوزی با کولر آبی پوشالی چیست؟

1400/11/26 |
با پیشرفت تکنولوژی هر روز شاهد انواع مختلفی از سیستم‌های سرمایشی مدرن هستیم که می‌توانند مقدار زیادی از سختی گرمای طاقت فرسای روزهای گرم سال را کاهش دهند.
انتخاب کولر باید براساس نوع خشکی و رطوبت هوای هر منطقه تعیین شود. استفاده از کولرهای ‌آبی در مناطق گرم و خشک که شدت گرما غیر قابل تحمل است، کاربرد دارد. 

انواع کولرهای آبی

کولرهای ‌آبی به دو نوع کولر آبی پوشالی و  کولر آبی سلولوزی تقسیم می‌شود. کولر آبی سلولوزی شباهت بسیاری با کولر آبی پوشالی دارد. در ادامه به بررسی خصوصیات و تفاوت آنها پرداخته می‌شود.
کولر آبی
یکی از مدرنترین نوع کولرهای آبی، کولر آبی سلولوزی است. در کولرهای سلولوزی به جای پوشال از پدهای سلولوزی استفاده می‌شود.

پدهای سلولوزی از چه جنسی ساخته شده‌اند؟ 

پدهای سلولوزی از لایه‌های نازک کاغذ کرافت درست شده است که خاصیت یک‌دست بودن این پدها کمک می‌کند تا توانایی بسیار بالایی در جذب آب داشته باشند. پدهای سلولوزی در جذب آب بسیار بهتر از پوشال‌ها عمل می‌کنند. این امر باعث خنک‌تر شدن محیط می‌شود.
پد سلولزی و پوشالیجنس پدهای سلولوزی از نانو سلولوزی وارداتی از کشورهایی اروپایی است که مرغوبیت آن بیشتر از پدهای موجود در ایران است. روی سطح پدهای نانو برای شستشوی آسان و محافظت از خوردگی با یک لایه مقاوم پوشش سبز رنگ پوشش داده شده است. 
هوای تمیز با کولر سلولزی
به علت بالا بودن تراکم پدهای سلولوزی گرد و غبار به راحتی نمی‌تواند وارد کولر شده و از ‌آنجا به داخل محیط راه پیدا کنند. از این جهت کولرهای سلولوزی  بیشتر برای مناطقی که از لحاظ آلودگی هوا و ریزگردها در معرض خطرات هوای ناسالم هستند، پیشنهاد‌ می‌شوند. 
هوای سالم با کولر سلولزی
هر یک از پدهای سلولوزی مجهز به فیلتر هوای جداگانه قابل شستشو هستند که این فیلتر‌ها مانع از ورود حشرات و گرد و غبار ‌می‌شوند. 
پدهای سلولوزی به علت پوشش‌های رزینی ضد باکتری هستند و استعداد کمتری برای رشد قارچ و میکروب‌ها دارند. مقاومت این پدها باعث می‌شود که دچار تجزیه و افتادگی و فساد نشوند.
پدهای کولر آبی سلولوزی سه تا پنج سال عمر مفید دارند که مانند یک فیلتر هوا  ‌آلودگی را جذب می‌کنند. در حالی که پوشال‌ها هر سال باید تعویض شوند.   
پدهای سلولوزی سازگار با محیط‌ زیست هستند و هیچ نوع عارضه‌ای برای مصرف‌کنندگان ندارد. در حالی که پوشال‌ها ممکن است بعضی از مصرف کنندگان را دچار آلرژی و بیماری‌های تنفسی کنند. 

تفاوت‌های کولر آبی سلولوزی با کولر‌آبی پوشالی 

کولرهای ‌آبی سلولوزی خاصیت خنک‌کنندگی بیشری نسبت به کولرهای آبی پوشالی دارند زیرا پدهای سلولوزی می‌توانند حدود ۶۰ لیتر آب جذب کنند و این پدها داری انسجام و تراکم بیشتری نسبت به پوشال‌ها هستند که باعث جذب آب بیشتری می‌شود. این مزیت همچنین باعث صرفه‌جویی در مصرف آب می‌شود.
مقایسه پد سلولزی و پوشالی
در کولرهای سلولوزی پدها به دلیل ساختار یکنواخت دچار تغییر شکل نمی‌شوند زیرا خاصیت شکنندگی در پدهای سلولوزی وجود ندارد و قطرات آب وارد محیط نمی‌شود.
در کولر آب پوشالی به علت ریزش آب، پوشال‌ها بعد از مدتی به سمت پایین جا به جا شده و تکه‌های ریزی از پوشال‌ها به داخل محیط پرت می‌شود. در این مواقع هوای گرم به داخل پوشال‌ها نفوذ پیدا می‌کند و همراه هوای خنک وارد محیط می‌شود که کاهش خنکی در داخل خانه را به همراه دارد.
کولر سلولزی خنک‌تر از کولر پوشالی
در فصول گرم سال در بعضی از نقاط کشور دما به بالاتر از ۳۵ درجه سانتیگراد می‌رسد که کولرهای پوشالی در این درجه راندمان قابل توجهی دارند. اما وقتی درجه هوا گرمتر می‌شود گله و نارضایتی از مصرف‌کنندگان  شنیده ‌می‌شود.
این در حالی است که کولر آبی سلولوزی ۳۰ درصد  نسبت به کولرهای آبی راندمان بالاتری دارد زیرا پدهای کاغذی باعث انتقال یکنواخت آب و خنکی بیشتر می‌شود.
مصرف برق کمتر کولر سلولزی
در کولرهای سلولوزی  با استفاده از دور کند هم دمای محیط به خنکی قابل توجهی خواهد رسید. علاوه بر آن در کولرهای سلولزی کنترل اتوماتیک دما و زمان باعث کاهش مصرف برق می‌شود. در حالی که در  کولرهای پوشالی به دلیل خنکی بیشتر از دور تند کولر استفاده می‌شود و هزینه مصرف برق بالاتر می‌شود.

ویژگی‌های یک کولر سلولوزی خوب چیست ؟ 

دارا بودن استانداردهای ملی و گواهینامه‌ CE که نشان سلامت ایمنی است باعث تضمین کالا توسط کارخانجات محصول می‌شود. 
گارانتی و خدمات پس از فروش دستگاهای سرمایشی و موجود بودن قطعات بدنه  در بازار نیز  باید بررسی شود. اکثر کولرهای سلولوزی حدود دو سال گارانتی دارند.
جنس بدنه کولرهای سلولوزی از ورق گالوانیزه است. رنگ استفاده شده برای بدنه کولر و تشتک، رنگ پودری است که باعث استحکام بدنه کولر می‌شود و مانع از زنگ‌زدگی و خوردگی شده و نهایتا باعث افزایش طول عمر کولر ‌می‌شود.
بعضی از کارخانه‌جات هم برای ساخت بدنه کولر سلولوزی از پلیمر استفاده می‌کنند که باعث کاهش وزن دستگاه می‌شود. همچنین  پلیمرها نیز در برابر گرما و سرما و حرارت خورشید مقاومت زیادی دارند.
کولر آبی سلولزی در مقایسه با دیگر انواع کولرهای آبی  دارای  سر و صدای کمتر و عملکرد بهتری است زیرا در ساخت این کولرها از لرزه‌گیر استفاده شده تا هنگام روشن شدن و کار کردن از هرگونه لرزه و ارتعاش جلوگیری شود.
ویژگی‌های یک کولر سلولوزی خوب
هزینه خرید کولرهای سلولزی بیشتر از کولرهای پوشالی است اما هزینه نگهداری کولرهای سلولوزی کمتر است.
از مزایای خرید کولرهای سلولوزی این است که راه اندازی و نصب این کولرها به راحتی انجام می‌شود و همچنین به دلیل خودشویی این کولرها، رسوب‌گذاری  با سرعت بسیار پایین رخ می‌دهد و رسوبات آنها بسیار کمتر از کولرهای  پوشالی است.
کارخانه‌های سازنده کولرهای سلولوزی با بکارگیری جدیدترین متد روز دنیا کلید حفاظت از جان را در دستگاه تعبیه نموده‌اند تا مصرف‌کنندگان از برق گرفتی و آتش‌سوزی در امان باشند. این کلید، نشتی مدار را به سرعت تشخیص می‌دهد و با تشخیص جریان‌های کوچک بین  ۵ تا ۳۰ میلی آمپر (بیشتر از حد خطر برای انسان) در مدت زمانی کمتر از سی ثانیه  مدار را قطع می‌کند که متضمن امنیت جانی مصرف کننده است.
علاوه بر این کولرهای سلولوزی مجهز به سیستم قطع کامل برای حفاظت در مقابل خطای انسانی ناشی از سیم‌کشی اشتباه فاز و نول در هنگام نصب است.
کولرهای سلولوزی قابلیت تنظیم باد به چهار جهت مختلف را دارا هستند و همچنین این دستگاه مجهز به کنترل از راه دور می‌باشد.
از قابلیت‌های  پمپ کولر آب سلولوزی  این است که ضد آب هستند و حتی در صورتی که در آب غرق شوند، باز هم به کار خود ادامه می‌دهند. در صورت نداشتن ‌آب پمپ به صورت خودکار خاموش می‌شود. این پمپ‌ها با برق ۲۲۰ ولت کار می‌کنند که ۴۵ وات است و می‌تواند جایگزین مناسبی برای  پمپ‌های کم قدرت هستند. 

 چگونگی نگهداری از کولر سلولوزی

سرویس و نگهداری کولر سلولوزی باعث صرفه‌جویی هزینه‌ها می‌شود. برای این کار بهتر است هر فصل  به تمیز نمودن کلی کولر اقدام شود.
سرویس کولر سلولزی
ابتدا درب پوش کف کولر را باز کنید و آب باقی مانده در کف کولر را خالی نمایید. اگر ناحیه‌ایی دچار زنگ‌زدگی شده باشد با ضد زنگ آنها را ترمیم نمایید. 
پدها باید از فریم جدا شده و با فرچه نرم شسته شوند و سپس در جای خود قرار داده شوند.
آب ورودی کولر باید قطع شود و شلنگ و شناور را باز کرده و آنها  را داخل کیسه‌ایی برای مصرف دوباره قرار می‌دهیم  زیرا با خالی شدن آب کولر تنظیمات شناور  به هم می‌ریزد.
در صورتی که روی موتور گرد و غبار نشسته باشد، آن را با پارچه‌ایی تمیز کنید زیرا گرد و غبار باعث کاهش کارایی موتور می‌شود. سپس موتور را روغن کاری نمایید. 
سرویس و نگهداری کولر سلولزی
تسمه‌ها را باز کنید و از پروانه جدا نمایید و آن‌ را در داخل بدنه کولر قرار دهید. در آخر درپوش‌ها را در جای خودشان قرار دهید.
در صورتی که کولر سایبان ندارد، بهتر است با پلاستیک پوشانده شود تا از وارد شدن  آسیب در زمستان جلوگیری شود.   
 

 


دسته بندی مطالب

میتونم راهنماییتون کنم؟