سبد خرید 0 تومان
 تفاوت اجاق گاز فردار با اجاق گاز طرح فر

تفاوت اجاق گاز فردار با اجاق گاز طرح فر

1400/12/02 |
یکی از لوازمی که در طول شبانه‌روز چندین بار از آن استفاده می‌کنیم، اجاق گاز است. اجاق گازها دارای انواع مختلفی هستند که پرفروش‌ترین آنها از نوع اجاق گازهای ایستاده، به نام اجاق گازهای  فردار و اجاق گازهای طرح فر در بازار هستند.
 

اجاق گازهای فردار

 
اجاق گازهای فردار علاوه بر پخت و پز معمولی، برای طبخ انواع نان‌ها، شیرینی‌ها ، فست فودهایی مانند پیتزا و لازانیا  قابلیت پخت فوق العاده‌ای دارند. 
 
اجاق گازهای فردار
 

اجاق گازهای طرح‌فر

 
اجاق طرح فر برای  پخت و  پز روزانه انجام می‌شود. اجاق گازهای طرح فر یک کابینت به شکل فر دارند. تا زمانی که در آن را باز نکنید، متوجه تفاوت این اجاق گاز با  اجاق گاز فردار نمی‌شوید. اجاق‌های طرح فر از لحاظ زیبایی تفاوت زیادی با اجاق گازهای فردار ندارند. از لحاظ قیمت، اجاق‌های طرح فر ارزان‌تر است.
 
اجاق گازهای طرح‌فر
 
این اجاق گازها را می‌توان برای کسانی پیشنهاد کرد که در خرید لوازم خانه خود بودجه کمتری دارد. اجاق گاز طرح فر در تعداد شعله‌ها و مصرف گاز دقیقاً مانند گازهای فردار هستند. 
 

برای خرید اجاق گاز به چه ویژگی هایی باید توجه کنیم؟

 
در طراحی و ساخت بیشتر اجاق گازهای فردار و طرح فر از تکنولوژی‌های مدرن استفاده می‌شود. این اجاق‌ها دارای ظاهری بسیار زیبا و جذاب هستند و در انواع طرح‌ها و رنگ‌ها در بازار عرضه می‌شوند. برخی از مدل‌های مدرن دارای امکانات بیشتر و مزیت‌های بیشتری هستند.
 
قیمت اجاق گازهای فردار چندین برابر گران‌تر از گازهای طرح فر است اما این ارزانی بی‌دلیل نیست. زیرا ابزارهای پخت پز بیشتری  مانند گریل و سیخ جوجه گردان دارند.  این نوع اجاق‌ها نسبت به نوع طرح فر برق بیشتری مصرف می‌کنند.
 
در موقع خرید حتما به ویژگی‌های داخل فر توجه نمایید. ویژگی‌هایی مانند چیدمان سینی‌ها، تعداد طبقات فر و طبقات متحرک فر که با جابجایی آنها می‌توانید فضای بیشتری برای پخت انواع غذاها داشته باشید. همچنین هر چقدر تعداد کابین اجاق گازهای فردار بیشتر باشد، امکان همزمان طبخ چندین غذا بیشتر است.
 
خرید اجاق گاز
 

شعله پخش کن 

 
انتخاب تعداد شعله اجاق گاز بستگی به تعداد افراد هر خانوار دارد. اجاق گازها در چهار، پنج و شش شعله در بازار موجود هستند. شعله پخش کن یکی از مهم‌ترین وسیله‌هایی است که در موقع خرید گازهای فردار و طرح فر باید به دقت به آن توجه نمود. جنس شعله پخش کن بهتر است از جنس فولاد یا چدن باشد. در صورتی که غذا سرریز شود این رویه‌های چدنی و فولادی باعث می‌شود که  غذا در داخل محفظه شعله‌ها نریزد. 
 
یکی از دلایل انتخاب جنس چدنی شعله پخش کن، مقاومت در برابر حرارت و دمای بالا است. در موقع خرید بهتر است اجاق گازهایی را با شعله‌های متفاوت انتخاب نمایید تا با توجه به اندازه ظروف کوچک و بزرگ بتوانید استفاده‌های مناسبی از شعله‌ها داشته باشید. 
 
شعله پخش‌کن
 

شبکه‌های چدنی  یا میله‌های روی گاز 

 
آنجایی که آشپزخانه محیط مرطوبی است،  انتخاب سر شعله‌های اجاق گاز  از جنس فولاد یا چدن  بسیار مناسب است زیرا مانع از زنگ زدگی و خوردگی می‌شوند. همچنین این میله‌های چدنی علاوه بر مقاوم بودن راحت‌تر تمیز می‌شوند.  
 
برای حفظ تعادل میله‌ها و قرارگیری راحت ظروف آشپزخانه بهتر است از  شبکه‌های چدنی استفاده شود زیرا به علت سنگین بودن، مانع از هرگونه لرزش و تکان می‌گردد.
 

در موقع خرید گاز به چه نکاتی توجه کنیم؟

 

شیرهای اجاق گاز

 
شیرهای اجاق گاز نیز از جمله مسائل مهمی است که موقع خرید باید به آن توجه شود. شیرهای گاز  میزان شعله را کنترل می‌کنند. رویه شیرهای اجاق گاز از قطعات پلاستیکی با کیفیت تولید می‌شوند و بر روی این شیرها تنظیمات دمایی به دقت طراحی شده است که  با چرخاندن شیر در جهت عقربه‌های ساعت، گاز روشن می‌شود. در موقع خرید باید با  چرخاندن و باز و بسته کردن شیرها از سالم بودن آنها مطمئن شویم. همچنین  باید به جنس پلاستیک روی شعله‌ها دقت کنیم که از کیفیت مناسبی برخوردار باشند. 
 
شیرهای اجاق گاز
 

فندک 

 
چگونه اجاق گاز را روشن کنیم؟ این  سوالی است که بعد از نصب اجاق گاز سریعا به ذهنان می‌رسد.  وقتی شیر گاز باز می شود فندک با ایجاد جرقه‌های الکتریکی پیوسته وارد شعله می‌شود و باعث روشن شدن اجاق گاز می‌گردد. 
 

کاربرد ترموستات

 
داخل اجاق گاز فردار دماسنج و ترموستات وجود دارد. ترموستات لوله‌های مسی است که از کنترل شیر وارد فر می‌شود و باعث کنترل جریان گاز ورودی فر می‌شود. با ترموستات دمای پخت و پز داخل فر تنظیم می‌شود.
 

ترموکوپل و امنیت 

 
گاهی اوقات ممکن است به دلیل سر رفتن غذا شعله خاموش شود.  اگر اجاق گاز مجهز به ترموکوپل باشد، در موقع قطع گاز یا سر رفتن غذا شعله خود به خود خاموش می‌شود و مانع از جمع شدن گاز در فضای منزل می‌شود و در نتیجه خیالتان از بابت آتش سوزی و یا گاز گرفتگی راحت است. 
 

دارا بودن قفل کودک

 
ایمنی کودک هم امری بسیار مهم است. امروزه بسیاری از اجاق گازها دارای قفل کودک هستند و این اجاق‌ها دارای تجهیزاتی می‌باشند که از جان کودکان حفاظت 
می‌نمایند. به خاطر داشته باشید که حتماً علاوه بر کیفیت در موقع خرید به ایمنی هم خصوصا توجه به سلامتی کودکان  امری ضروری است.
 

 صفحه کنترل در اجاق گاز فردار

 
یکی از اجزای تشکیل دهنده اجاق گاز فردار صفحه کنترل است که در اجاق گازهای فردار مدرن طراحی شده است. این صفحه شامل خطی از شیرهای کنترل در جلو اجاق گاز است و یا ممکن است صفحه کلیدی الکترونیک بر روی اجاق تعبیه شده باشد که از طریق آن کنترل شعله به راحتی انجام می‌گیرد. صفحه کنترل شامل ساعت، لامپ داخل فر، سیستم پاک کننده و سیستم زمان بندی خودکار است. 
 
اجاق گاز فردار
 

جنس سینی اجاق گاز

 
در موقع خرید و انتخاب اجاق گاز حتماً به سینی روی صفحه اجاق گاز دقت نمایید. سینی باید طوری باشد که دور تا دور آن لبه داشته باشد تا در صورت سرریز شدن، غذا بر روی زمین یا به روی اجاق نریزد.
 
سینی اجاق گاز
 

جنس بدنه اجاق گازهای ایستاده 

 
اجاق‌ها معمولاً با پوشش بدنه لعابی یا استیل در بازار موجود هستند. در مدل‌های استیل جنس رویه تمام استیل است. بدنه استیل نسبت به ضربه محکم‌تر است و  مقاومت بسیار بالایی به رطوبت دارد. اجاق  گازهای روکش لعابی بسیار راحت‌تر از جنس استیل تمیز می‌شوند و دارای قیمت خیلی پایین‌تری هستند.
 

 کار با اجاق باید راحت باشد

 
در اجاق گازهای مدرن از بخش‌های الکترونیکی برای کنترل گرما و تنظیم حرارت استفاده می‌کنند. کار با این دستگاه‌ها برای افراد مسن کمی دشوار است. اجاق گاز انتخابی شما باید به راحتی قابل استفاده باشد و دارای تنظیمات دشواری نباشد.
 

چطور اجاق گاز را تمیز کنیم؟

 
دو روش ساده برای تمیزی اجاق گازهای استیل و لعابی پیشنهاد می‌شود که شامل 
تمیز کردن اجاق گاز با سرکه و جوش شیرین می‌شود.
 
برای این کار ابتدا میله‌ها را از گاز جدا کرد و  با یک دستمال آشغال‌های کوچک را بردارید و سپس یک پیمانه جوش شیرین را با کمی آب داغ مخلوط نمایید و به شکل خمیری درست کنید.  آنگاه سطح گاز را با مقداری آب داغ تمیز نمایید و بعد جوش شیرین را با یک دستمال به تمام گاز آغشته کنید. پس از ده دقیقه یک استکان سرکه را داخل اسپری بریزید و روی گاز اسپری کنید.
 
تمیز کردن اجاق گاز
 

 تمیز کردن اجاق گاز با مایع ظرفشویی و آب گرم 

تمیز کردن اجاق گاز  با مایع ظرفشویی و آب گرم به این ترتیب است که دو تا سه فنجان آب گرم را با مقداری مایع ظرفشویی مخلوط کنید و سپس با اسفنج آن را تمیز نمایید. 
 
تمیز کردن اجاق گاز

 


دسته بندی مطالب

میتونم راهنماییتون کنم؟