سبد خرید 0 تومان
در خرید و نصب آبگرمکن دیواری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در خرید و نصب آبگرمکن دیواری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

1400/11/24 |
آبگرمکن یکی از ضروری‌ترین وسایل تامین آب گرم است. افراد در هر نوع ساختمانی که در آن زندگی می‌کنند، ائم از مسکونی و تجاری برای فعالیت‌هایی مانند شستشو ظروف و لباس، استحمام و آشپزی به آب گرم نیاز دارند.
کارخانه‌های زیادی در تولید آبگرمکن‌های گازی دیواری فعالیت می‌کنند. آنها با استفاده از دانش فنی مدرن و طبق استاندارهای بین‌المللی سعی در تولید بهتری دارند که  تولیدات از لحاظ فنی، اندازه آبگرمکن‌ها، سطح ایمنی آنها و کارکردشان دارای راندمان بالاتری باشند.‌

تشخیص میزان کارایی آبگرمکن‌های دیواری

آبگرمکن‌های دیواری به علت نداشتن مخزن فضای کمتری را اشغال می‌کنند. این آبگرمکن‌ها برای آپارتمان‌ها، خانه‌های کوچک و ادارات مناسب هستند.
تشخیص میزان کارایی آبگرمکن‌ها بسیار مهم است که باید در موقع  خرید به یکی از مهمترین این فاکتورها به نام فاکتور EF  یا فاکتور انرژی توجه شود. هر اندازه که فاکتور انرژی آبگرمکن بالاتر باشد، کارایی بیشتری دارند. فاکتور انرژی استاندارد آبگرمکن  گازی  بین ۵/. تا  ۶/. است. این فاکتور در دفترچه راهنما ذکر می‌شود.
آبگرمکن‌های مدرن دیواری در فشار آب کم هم می‌توانند به راحتی روشن شوند اما داشتنن حداقل آب در ورودی آبگرمکن ضروری است بنابراین باید به وضعیت ورودی و خروجی آب آبگرمکن‌ها  نیز توجه نمود. همچنین نصب صحیح تجهیزات نیز تاثیر مهمی در ورودی فشار آب آبگرمکن دارد.
کارایی آبگرمکن دیواری
در موقع خرید آبگرمکن حتما ظرفیت آبگرمکن را در نظر داشته باشید. بررسی پارامترهایی مانند معیار  FHR ضرورت دارد. این معیار به بررسی مخزن، منبع گرما و اندازه شعله آبگرمکن می‌پردازد.   
آبگرمکن‌های دیواری از لحاظ مصرف انرژی بسیار کم مصرف‌تر از آبگرمکن‌های مخزن‌دار هستند. به گفته متخصصان فنی آبگرمکن‌های دیواری بین ۸ تا ۵۰ درصد نسبت به سایر آبگرمکن‌ها انرژی کمتری مصرف می‌کنند. همچنین مدل‌های جدید آبگرمکن‌های دیواری دو برابر ‌آبگرمکن‌های دیگر عمر مفید دارند.
برچسب انرژی آبگرمکن دیواری

مهم‌ترین علت‌های کم شدن فشار آب و روشن نشدن آبگرمکن‌های دیواری 

کم شدن آب آبگرمکن‌های گازی یکی از مشکلاتی است که افراد را با سختی مواجه می‌کند. برای تشخیص این موارد ابتدا باید شیر آب گرم را باز نموده و اگر متوجه شدید که فشار آب کم است (در حالی که آب سرد فشار زیادی دارد) این نشان دهنده وجود مشکل در آبگرمکن است که باید رفع شود.
نقص آبگرمکن ممکن است عوامل مختلفی داشته باشد که یا ممکن است از قطعات آبگرمکن باشد و یا احتمال دارد به علت مشکلات مربوط به لوله‌کشی ساختمان باشد که باید به دقت بررسی شود.
خرابی آبگرمکن دیواری
از دیگر علت‌ها می‌تواند رسوب مواد معدنی در لوله‌های کوچک و باریک آبگرمکن باشد که مانع از گرم شدن آب می‌شوند و در نهایت با افت فشار روبه رو خواهد شد. 
یکی از علت‌های کم شدن فشار آب که مانع از گرم شدن آب می‌شود، تجمع رسوبات بر روی فیلتر آبگرمکن دیواری است. این فیلترها جهت پیشگیری از جرم و رسوب در لوله‌های آبگرمکن نصب شده‌اند. توصیه ‌می‌شود که هر چند ماه یک بار این  فیلتر‌ها تمیز شوند. 
خراب شدن شیر پر کن، عدم نصب درست قطعات، سوراخ شدن مبدل حرارتی و  هوا گرفتن منبع انبساط نیز می‌تواند از علت‌های مهم کم شدن فشار آب و روشن نشدن آبگرمکن باشد.
تعمیر آبگرمکن دیواری
اگر در مسیر لوله کشی ساختمان، لوله‌ها زنگ‌زدگی و پوسیدگی داشته باشند، مواد سخت پس از مدتی در آنها رسوب می‌کند و باعث کم شدن جریان آب می‌شود.

 آیا آبگرمکن دیواری خطرناک  است؟

رعایت نکات ایمنی در نصب و استفاده از آبگرمکن دیواری ضروری است. به مهم‌ترین آنها در زیر پرداخته می‌شود.
داشتن تهویه مناسب بسیار الزامی است زیرا تهویه مناسب باعث ایجاد اکسیژن رسانی  خوب و بهبود عملکرد آبگرمکن می‌شود و به حفظ ایمنی و سلامتی کمک می‌نماید. در صورت عدم وجود تحویه در محل نصب آبگرمکن که بیشتر مواقع در آشپزخانه‌هاست می‌توان با نصب فن و دیگر وسایل تهویه‌ایی این مشکل را حل نمود.
ایمنی آبگرمکن دیواری
از نصب آبگرمکن‌های دیواری در محیط‌های بسته و فاقد پنجره مانند اتاق‌های کوچک و حمام و رختکن‌ها جدا خودداری شود چرا که در این محل‌ها اکسیژن به اندازه کافی وجود ندارد. خصوصا در حمام‌ها که به علت بخار آب گرم، اکسیژن به شدت کم می‌شود.
از نصب آبگرمکن‌های دیواری در انباری‌های متروکه و زیر زمین‌های فرسوده جدا خودداری نمایید زیرا به علت فرسودگی مصالح احتمال آتش سوزی در این مکان‌ها وجود دارد.
حمام‌هایی که درب آنها به آشپزخانه باز می‌شود، نصب آبگرمکن دیواری ممنوع است. مگر اینکه فضای آشپزخانه حداقل ۳۰ متر بوده و آشپزخانه اوپن باشد و تهویه مناسبی نیز داشته باشد.
آبگرمکن‌های دیواری حتما باید دارای دودکش با قطر مناسب باشند و با دودکش فاصله کمی داشته باشند. هنگام نصب و بعد از آن باید حتما مسیر خروج بررسی شود. به خاطر داشته باشید که استفاده از دودکش‌های شبکه‌ای ساختمان بسیار خطرناک است.
فاصله استاندارد دودکش از پشت بام باید حدود ۹۰ سانتی‌متر باشد و استفاده از کلاهک H برای دودکش الزامی است.
ارتفاع آبگرمکن نباید زیاد در نظر گرفته شود تا به راحتی قابل مشاهده برای مصرف کننده باشد. این ارتفاع قابل دسترسی برای روشن کردن ‌و یا خاموش کردن و تنظیم دما می‌باشد.
برای نصب آبگرمکن دیواری فاصله استاندارد عمودی از کف معادل ۱۲۰ تا ۱۴۰ سانتی‌متر است. فاصله افقی استاندارد از سایر تجیزات گرمازا نیز ۴۰ سانتی متر می‌باشد.
حداقل فاصله آبگرمکن از دیوار مقابل یک متر است تا رویه آن به راحتی قابل جدا کردن باشد. فاصله حداقلی آن از دیوار یا کابینت مجاور معادل ۱۰ تا ۱۵ سانتی متر است.
فاصله افقی استاندارد لوله های آب گرم و سرد ۱۲ سانتی‌متر بدون اتصالات اضافی و لوله‌کشی باید به منظور جلوگیری از هدر رفت انرژی، کوتاه باشد.
محل نصب آبگرمکن‌های دیواری حتما باید در مکان‌های سرپوشیده باشد. نصب آنها در بالکن‌ها مناسب نیست زیرا در معرض باد قرار گرفتن باعث خاموش شدن آبگرمکن می‌شود. همچنین یخ زدگی لوله‌ها در فصول سرد باعث ترکیدگی لوله‌ها و  خراب شدن آبگرمکن می‌شود.
نصب آبگرمکن دیواری

علت صدای زیاد آبگرمکن دیواری هنگام روشن شدن 

گاهی  اوقات صداهای مختلفی از آبگرمکن به گوش می‌رسد مانند تق تق کردن آبگرمکن و یا  با صدای انفجاری روشن شدن آبگرمکن، سوت کشیدن آبگرمن که باعث ترس و رنجش خاطرمان می‌شود. اساسی‌ترین دلایل تق تق کردن در انواع رادیاتور  آبگرمکن دیواری وجود هوا در مدار گرمایش رادیاتور و دیگری رسوب گرفتن مدار رادیاتور است.
رسوب گرفتن قطعات آبگرمکن دیواری
عوامل مختلفی باعث ایجاد این صداها می‌شود که از جمله آنها می‌توان، به خراب شدن پمپ، معیوب بودن سنسورهای حرارتی که آنها را با اقداماتی مانند رسوب زدایی می‌توان به راحتی حل نمود. با نصب فیلتر رسوب‌گیر آبگرمکن دیواری می‌توان از این مشکلات در آینده جلوگیری نمود.
از دیگر عوامل می‌توان معیوب بودن قطعه شیر احتراق آهسته آبگرمکن دیواری، نبودن فشار گاز در مشعل دیواری، فشار زیاد آب به دلیل تنظیم نبودن آب، سرد بودن بیش از حد مجاز آب ورودی به آبگرمکن دیواری، عیب در پرشر سوئیچ هوا و آب (سوئیچ فشار)  و یا حسگر فشار آب آبگرمکن دیواری، وجود ایراد در هنگام سوختن و یا کوتاه بودن شعله پیلوت به علت پر شدن رسوب‌های گازی می‌توان اشاره کرد. 

علت سوت کشیدن آبگرمکن دیوار

اگر صدا از پمپ آبگرمکن باشد با روغن‌کاری بلبرینگ و بوش موتور این مشکل حل خواهد شد. همچنین انجام هواگیری در کوره آبگرمکن باعث رفع سوت کشیدن می‌شود. همچنین رسوب گرفتن پروانه پمپی که آب را در آبگرمکن به صدا در می‌آورد نیز باعث سوت کشیدن آبگرمکن می‌شود. 
علت اصلی شنیده شدن انواع صداها ممکن است به خاطر اصول نامناسب نصب باشد که باعث به هم خوردن تنظیمات آبگرمکن می‌شود. برای برطرف کردن این ایرادات بهتر است از تعمیرکاران متخصص کمک بگیرید تا آنها بتوانند با عیب یابی صحیح ‌به رفع مشکلات بپردازند. 
 

 


دسته بندی مطالب

میتونم راهنماییتون کنم؟