سبد خرید 0 تومان
چه بخاری گازی بخریم؟

چه بخاری گازی بخریم؟

1400/12/01 |
بخاری‌های گازی یکی از متداول‌ترین و پرفروش‌ترین نوع سیستم گرمایشی است که در محیط‌های مختلف مانند آپارتمان‌ها، خانه‌های ویلایی، مراکز اداری و تجاری مورد استفاده قرار می‌گیرد.
 

انواع بخاری‌ها و تفاوت آنها

 
‌با توجه به تقاضای بازار، انواع بخاری‌های زمینی، بخاری‌های بدون دودکش، بخاری‌های دیواری و بخاری‌های فانتزی تولید می‌شود. 
 

بخاری زمینی 

بخاری زمینی
 
بخاری زمینی برای استفاده از محیط‌های خانگی کاربرد بهتری دارند زیرا آنها بازدهی گرمای بیشتری نسبت به بخاری‌های دیواری دارند. بخاری‌های زمینی را می‌توان بعد از اتمام فصل سرما به راحتی جمع آوری کرد.
 

بخاری دیواری

 
بخاری‌های دیواری فضای کمتری را می‌گیرند اما گاز بیشتری مصرف می‌کنند و گرمای کمتری نسبت به بخاری‌های زمینی دارند. بخاری‌های گازی دیواری را  بخاطر اتصال همیشگی به دیوار به راحتی  نمی‌توان جمع‌آوری کرد و با فرا رسیدن بهار این وسیله در مقابل چشمانتان است و مجبور به تحمل فضایی هستید که اشغال کرده است. این نکات خصوصاً برای بانوان شاید کسل کننده باشد.
 

بخاری دیواری

 

بخاری فانتزی

 
بخاری‌های فانتزی ظاهر زیبایی دارند. ولی کارکرد مناسبی از لحاظ گرمایشی ندارند. برای خرید یک بخاری خوب باید به ایمنی بالا، جنس بخاری، گرمایش خوب و کم مصرف بودن  انرژی آن توجه شود. هرگز در موقع خرید امنیت را فدای زیبایی نکنید و حتماً به نشان استاندارد بخاری توجه نمایید.
 

بخاری بدون دودکش

 
تولیدکنندگان بخاری گاز سوز با استفاده از سیستم  ODSیا همان سیستم کنترل کننده سطح اکسیژن، اقدام به تولید بخاری‌های بدون دودکش کرده‌اند. این بخاری‌ها به صورت پیوسته اکسیژن فضا را مورد کنترل قرار می‌دهند تا فضا دچار کمبود اکسیژن نشود. در صورت کم شدن اکسیژن در محیط، بخاری خاموش می‌شود. 
 
بخاری بدون دودکش
 

مهم‌ترین اجزای تشکیل دهنده بخاری

 
بدنه اصلی بخاری از ورق فولاد ساخته می‌شود که سطح آن را با رنگ کاری پوشش می‌دهند. 
 
کوره یا همان محفظه احتراق از ورق فولاد ساخته می‌شود. برای جلوگیری از زنگ زدگی آن را لعاب‌کاری می‌کنند. 
 
پیلوت یا شمعک، کلاهک گاز را در سه جهت هدایت می‌کند و باعث روشن شدن شمعک بخاری می‌شود.
 
لوله رابط، جنس این لوله‌ها از آلومینیوم و مس است. کار این لوله‌ها این است که گاز را از شیر به مشعل اصلی و پیلوت می‌‌رسانند.
 
شیر کنترل یا کاربراتور یکی دیگر از اجزای مهم تشکیل دهنده بخاری است. وظیفه این شیر کنترل سوخت و روشن بودن دائم شمعک است.
 
 ترموکوپل در صورت قطع شدن گاز، بخاری را در مواقع ضروری خاموش می‌کند. 
 

کار اصلی ترموکوپل 

 
تولیدکنندگان در بخاری‌های گازی جدید باید از ترموکوبل استفاده کنند. این وسیله در صورت قطعی ناگهانی، جریان گاز را قطع می‌کند و مانع از جمع شدن گاز در داخل آپارتمان  می‌شود. طراحی این وسیله طوری است که با خاموش کردن جریان گاز مانع از خطر انفجار و یا گاز گرفتگی می‌شود. حتماً در موقع خرید بخاری از دارا بودن ترموکوپل مطمئن شوید تا از خطرات مالی و جانی در امان بمانید.
 
ترموکوپل بخاری
 

کدام بخاری را بخریم؟

 

دارا بودن برچسب انرژی 

 
بخاری گازی هم جزء لوازمی است که دارای نظارت سازمان بهینه سازی مصرف سوخت است و تولید‌کنندگان ملزم به نصب برچسب انرژی بر روی بخاری شده‌اند. مصرف‌کنندگان باید موقع خرید به مقدار بازدهی انرژی و مصرف سوخت بخاری مورد نظر دقت نمایند. 
 

برچسب انرژی

 

داشتن ضمانت‌نامه

 
ضمانت‌نامه تجهیزات به کار رفته در بخاری بسیار ساده به نظر می‌رسد. این قطعات بعد از مدتی ممکن است خراب شوند. بنابراین در انتخاب بخاری حتماً به خدمات پس از فروش و ضمانت کالا دقت فرمایید.
 
 

بخاری ایرانی بخریم یا خارجی؟ 

 
در بازار بخاری‌هایی با برندهای مختلفی موجود است. مانند بخاری گازی ژاپنی، بخاری گازی ترکیه‌ای و دیگر بخاری‌های گازی که ممکن است از لحاظ کیفیتی خوب باشند. یکی از مشکلات مهم این بخاری‌های خارجی این است که در صورت خرابی، خدمات پس از فروش و تعویض قطعات به راحتی انجام نخواهد شد. پس بهتر از موقع خرید بخاری حتماً به خدمات پس از فروش و ضمانت کالا دقت فرمایید.
 
 

آیا بخاری‌های بدون دودکش خطرناک است؟

 
در بخاری های بدون دودکش اگر به هر دلیل اکسیژن فضا کم شود و اکسیژن فضا به زیر ۱۸ درصد برسد، این بخاری خود به خود خاموش می‌شود. استفاده از بخاری‌های بدون دودکش در محیط‌های بسته که در آنها هوا جریان ندارد، ممنوع است.
 

شیشه بخاری 

 
بخاری ‌دارای دو نوع شیشه است. شیشه داخلی که شیشه معمولی است. در صورت شکستن می‌توان از شیشه‌بری تهیه نمود. شیشه بیرونی که در اکثر بخاری‌ها سکوریت هستند. این شیشه‌ها طوری طراحی شده‌اند که تا بیش از ۲۵۰ درجه سانتیگراد مقاوم در برابر حرارت و شکستن هستند. علت اصلی استفاده از این نوع شیشه زیبایی و دیده شدن شعله داخل بخاری است. اگر شعله بخاری به رنگ آبی بسوزد، خطری مصرف کننده را تهدید نخواهد کرد.
 

علت شکسته شدن شیشه بخاری

 
از مهمترین دلایل شکستن شیشه بخاری وارد شدن ضربه یا فشار و یا قرار دادن اجسام بسیار سنگین به روی بخاری است. هر چند که جنس این شیشه‌ها نشکن است اما اگر ضربه وارده خیلی سنگین باشد، ممکن است شیشه نشکن بخاری هم بشکند. در صورت شکستن شیشه بخاری می‌توانید با نمایندگی‌های مجاز تماس گرفته و با دادن تصویر و مدل بخاری به تعمیرکار، شیشه‌های بخاری را تعویض نمایید. 
 
به خاطر داشته باشید که در صورت شکسته شدن شیشه بخاری حتماً به تعویض آن اقدام نمایید زیرا شکستگی شیشه‌ها باعث ورود گازهای سمی به داخل خانه شده و در نتیجه باعث مسمومیت گازی و گاز گرفتگی می‌شود.
 

چرا بخاری گازی روشن نمی‌شود؟

 
یکی از مهمترین دلایل روشن نشدن بخاری خرابی ترموکوپل می‌باشد. زمانی که اقدام به روشن کردن شمعک می‌کنید حدود ۲۰ ثانیه لازم است که تا ترموکوپل گرم شود. در صورت گرم نشدن ترموکوپل بخاری روشن نمی‌شود.
 
خرابی ترموکوپل
 
یکی از مهم‌ترین عوامل خرابی ترموکوپل می‌توان به شکستگی، ضربه خوردن بخاری، قطع شدن مداوم گاز و عدم قرارگیری در جای درست است. برای تعویض یا تعمیر این قطعه بهتر است از یک تعمیرکار کمک بگیرید. 
 
تنظیم نبودن محل قرارگیری شمعک و ترموکوپل و خرابی بوبین نیز می‌تواند از عوامل دیگر روشن نشدن بخاری باشد. سر ترموکوپل  باید دقیقا روی  شمعک  قرار گیرد تا با حرارت شمعک گرم شود و جریان الکتریسیته جهت عملکرد درست بوبین باز شود و با باز شدن آن  مسیر تنظیم شود. در صورت تنظیم نبودن ترموکوپل و شمعک، ترموکوپل  گرم  نمی‌شود و عمل بوبین را دچار اختلال می‌کند در نتیجه  شمعک روشن نمی‌شود.
 
گرفتگی دودکش یکی از مسائلی است که باعث خاموشی بخاری می‌شود. قطر دودکش ساختمان باید متناسب با قطر دودکش بخاری باشد. در صورت باریک بودن  لوله دودکش به بخاری فشار وارد می‌شود و باعث خاموش شدن بخاری می‌شود. 
 
نصب کلاهک H مانع از خاموش شدن بخاری به وسیله وزش باد می‌شود. نصب صحیح لوله بخاری و کلاهک استاندارد، مانع از  برگشت گازهای سمی به داخل خانه می‌شود. بنابراین بهتر است هر چند وقت یکبار دودکش‌ها مورد بررسی قرار گیرند.
 
کلاهک H بخاری
 

علت روشن شدن نشدن شمعک و  یا بلافاصله خاموش شمعک چیست؟

 
گاز ورودی به درون  لوله‌ها ممکن است همراه با ناخالصی‌ها، رسوبات و گرد و غباری  همراه باشد که باعث مسدود شدن مسیر ورودی  می‌شود.  در این حالت ممکن است ابتدا بخاری روشن شود و بعد از چند دقیقه مجددا خاموش شود. برای رفع این مشکل باید پیچ‌های بخاری را باز نموده و مشعل اصلی را با جارو برقی تمیز نمایید. بهتر است برای این کار از یک تعمیرکار کمک بگیرید زیرا ممکن است در موقع بستن پیچ‌های بخاری دچار مشکل شوید.
 

 


دسته بندی مطالب

میتونم راهنماییتون کنم؟