سبد خرید 0 تومان
هیتر گازی چیست و  چه کاربردی دارد؟

هیتر گازی چیست و چه کاربردی دارد؟

1400/12/03 |

هیتر گازی یکی از وسایل گرمایشی مدرن است. این دستگاه بدون نیاز به موتورخانه مرکزی به طور مستقل هوا را گرم می‌کنند. هیتر گازی را می‌توان برای گرم کردن مراکز صنعتی و تجاری، مساجد‌، خانه‌های ویلایی،گلخانه‌ها، مرغداری‌ها، سالنهای پرورش قارچ و طیور، آپارتمان‌ها، فروشگاه‌های کوچک و بزرگ استفاده کرد. 

هیتر گازی

کارکرد این دستگاه به این شکل است که  از طریق فن دمنده که در پشت دستگاه قرار دارد، گرما به صورت پرتابی وارد محیط می‌شود. بعضی از مدل‌های هیتر گازی، با کنترل اتوماتیک می‌توانند دمای فضا را کنترل کنند. 
 

یک هیتر استاندارد چه ویژگی‌هایی دارد؟

 
هیترها به انواع مختلف تقسیم می‌شوند. نوع هیتر باید با توجه به مکانی که در آن زندگی می‌کنید و امکاناتی که از لحاظ برق یا گاز دارید انتخاب شود. برای انتخاب یک هیتر مناسب  ابتدا باید فضای مورد استفاده ارزیابی شود. طبیعتاً هر چقدر فضا بزرگتر باشد، نیاز به هیتر بزرگتری است. همچنین میزان سوخت مصرفی و راندمان و بازدهی کارکرد دستگاه نیز باید مورد توجه قرار گیرد.
هیتر گازی
 یک هیتر گازی استاندارد  دارای ویژگی‌هایی از قبیل کم‌مصرف بودن و سازگاری با محیط زیست، توزیع گرمای یکسان در محیط، سرعت و راندمان بالای تولید گرما، استفاده از قعطات با کیفیت در تولید هیتر گازی، قدرت بالای فن هیتر و بدون صدا کار کردن است.
 
جنس بدنه هیترهای استاندارد از استیل ساخته شده است و رنگ به کار رفته در ساخت هیتر نسوز و مقاوم در برابر گرما است. این نکات را قبل از خرید می‌توانید از داخل دفترچه راهنما مطالعه نمایید.
 
یک هیتر استاندارد علاوه بر زیبایی ظاهری باید دارای ایمنی نیز باشد. همچنین دارا بودن گارانتی و خدمات پس از فروش کالا نیز بسیار مهم است. 

انواع هیترها 

انواع مختلفی از هیتر در بازار موجود می‌باشند. یکی از معروف‌ترین هیترها، هیتر فن‌دار است. این نوع هیترهای گازی از نوع هیترهای آتش درون هستند. وجود فن در هیتر گازی باعث می‌شود حرارت و انتقال گرما به سرعت و با مقادیر بسیار بالاتری انجام شود.
انواع هیتر
 
هیتر گازی فن‌دار دارای محفظه احتراق می‌باشد و گازهای ناشی از احتراق به آسانی تخلیه می‌شوند و هوای گرم نیز راحت‌تر پخش می‌شود. استفاده از این دستگاه بسیار مقرون به صرفه است زیرا با مصرف انرژی بسیار پایین از قابلیت گرمایی بسیار بالایی برخوردار است و نوع گازسوز آن هزینه و انرژی کمتری نسبت به انواع دیگر مانند نوع برقی دارد. 
 
هیترهای تابشی برای گرم کردن یک نقطه مناسب هستند و اجسام، افراد و ماشین‌آلات را به وسیله تابش تشعشعات فرو سرخ گرم می‌کنند. مثلا اگر در یک سوله افراد در محل یک میز  و منطقه مشخص فعالیت می‌کنند،  هیتر تابشی فقط همان محل فعالیت را گرم می‌کند و سایر قسمت‌های سوله گرم نمی‌شود. این کار از لحاظ اقتصادی به صرفه است.
 
هیتر تابشی
 
هیترهای برقی همان بخاری‌های برقی هستند که در اتاقهای کوچک و کانکس‌ها و جاهایی که خارج از شهر هستند و وسایل گرمایشی دیگری موجود نیست، به کار گرفته می‌شوند. هیترهای برقی برای مکان‌هایی که فاقد لوله‌کشی گاز هستند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدیهی است که مقدار برق مصرفی و هزینه آن بیشتر است.
 
هیتر برقی
 

فرق هیتر گازی فن دار با هیتر گازی بدون فن چیست؟

 
هیتر گازی فن‌دار یک وسیله کاربردی است که برای گرم کردن بسیار سریع در منازل و فضاهای دیگر استفاده می‌شود. هیتر گازی فن دار را می‌توان در هر فضا و مساحت بزرگی نصب کرد. این نوع هیترها نیاز به دودکش ندارند. در حالی که هیترهای گازی بدون فن حتماً باید مجهز به دودکش باشند.
 
مهم‌ترین ویژگی هیترهای فن‌دار نسبت به بقیه دستگاه‌های گرمایشی موجود در بازار این است که هیترهای آتش درون می‌توانند گرمای پاک و بسیار تمیز را تولید کنند و با سرعت بسیار بالا در کوتاه‌ترین زمان ممکن در محیط پخش نمایند. هیترهای گازی آتش درون طوری طراحی شده‌اند که بهینه سازی در مصرف سوخت را برای مصرف کننده به ارمغان می آورند. 
 
هیتر گازی فن دار، دستگاه گرمایشی است که  بخاطر مستقل کار کردن و عدم نیاز به لوله کشی محبوبیت زیادی در بین مصرف‌کنندگان پیدا کرده است. همچنین این دستگاه قابلیت جابجایی و تغییر مکان را هم داراست و بلافاصله بعد از جابجایی سریعا قابل استفاده است.
 
هیتر گازی بدون فن صرفا برای گرم کردن محیط‌هایی با فضایی بزرگ و با سرعت کم کار می‌کند. در هیتر گازی بدون فن معمولاً برای تخلیه احتراق و مواد سمی و مضر از دودکش استفاده می‌شود. این هیترها تقریبا شبیه هیترهای گازی فن‌دار هستند و در ساخت آنها از فن استفاده نشده است. مزایای هیتر گازی بدون فن، بی‌صدا بودن آن است. این هیترها در اندازه‌های بزرگتری نسبت به هیترهای گازی فن دار ساخته می‌شوند.
 

مزیت هیتر گازی در کشور ایران

 
در کشور ما به خاطر دارا بودن منابع سرشار گاز، هزینه‌های گاز بسیار ارزانتر از برق است. گاز طبیعی در اکثر نقاط ایران  با قیمت بسیار مناسبی در اختیار همگان قرار گرفته است. در اروپا به دلیل تولید برق بالا، قیمت برق نسبت به گاز مقرون به صرفه است. به همین منظور در اروپا از هیترهای برقی بیشتر استفاده می‌شود.
 

مراقبت و نگهداری از هیتر گازی چگونه است؟

 
هیترهای گازی به طور مداوم نیاز به نگهداری و مراقبت دارند. عدم نگهداری صحیح از دستگاه باعث کاهش عملکرد و افزایش میزان مصرف انرژی خواهد شد. یکی از مهمترین کارهایی که باید برای نگهداری و مراقبت از هیترهای گازی انجام گیرد، تعویض و یا تمیز کردن فیلتر هوای هیتر است که ممکن است به مرور زمان دچار کثیفی و رسوب شود.
 
سرویس هیتر
 
هر شش ماه یک بار از یک تعمیرکار برای چک کردن قطعات هیتر مانند مشعل، المنت  ترموستات، فن، دکمه‌ها و کلیدهای  روی  هیتر، تایمر و دیگر  لوازم اقدام نمایید تا در صورت خرابی و گرفتن رسوبات به رفع آن بپردازد.
 

علت خاموش شدن هیتر

 
اگر  هیتر گازی به طور پیوسته خاموش و روشن می‌شود، ممکن است ناشی از بد کار کردن ترموستات باشد که در این صورت تنظیمات ترموستات باید دوباره انجام شود. ترموستات وظیفه کنترل دما را بر عهده دارد. در صورت خرابی ترموستات، هیتر قادر به گرم کردن محیط نخواهد بود.
 
 
یکی از مهم‌ترین دلایل خاموش شدن هیتر گازی رسوب گرفتن فیلتر هوا است که با تعویض برطرف می‌شود. فیلتر هوا نقش مهمی در تولید هوای گرم و با کیفیت دارد. کثیف بودن فیلتر هوا ممکن است موجب آلودگی محیطی شود و این آلودگی همراه با جریان هوای گرم وارد فضای داخل ساختمان شود و ممکن است مشکلات تنفسی بسیاری را به همراه داشته باشد.
 

علت صدا دادن غیر معمول هیتر گازی چیست؟

 
اگر هیتر گازی دچار لرزش و صداهای نا‌به‌هنجار شد، شما با مشکل فنی مواجه شده است. این صداها ناشی از کاهش میزان جریان هوا و رسوب و جرم گرفتن مشعل نیز می‌تواند باشد. 
 

چرا بعد از خاموش شدن هیتر گازی، فن کار می‌کند؟

 
اگر فن هیتر با مشکل مواجه شود یا قطعه‌ای از فن یا دمنده خراب یا شل شده باشد، می‌تواند باعث خاموش شدن هیتر شود. همچنین وجود خمیدگی و شل شدن باعث صدمه رساندن به قطعات دیگر  هیتر گازی می‌شود و در نتیجه کار فن مختل می‌شود و حتی بعد از خاموشی نیز کار می‌کند.
 

جت هیتر گازی چیست ؟ علت خاموش شدن ناگهانی آن بخاطر چیست؟ 

 
از جت هیترهای گازی بیشتر در گلخانه‌ها و مرغداری‌ها استفاده می‌شود. شایع ترین مشکلات این هیترها خاموش شدن ناگهانی است. گاهی ممکن است  مسیر ورودی گاز به خاطر وجود گرد و غبار مسدود شده باشد و باعث خاموشی ناگهانی  شود. حتما برای رفع این مشکل از یک تعمیرکار متخصص کمک بگیرید. 
 
جت هیتر گازی
 

دسته بندی مطالب

میتونم راهنماییتون کنم؟