سبد خرید 0 تومان
یک ماشین ظرفشویی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک ماشین ظرفشویی خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

1401/01/10 |
ماشین ظرفشویی یکی از لوازم کاربردی در منزل است. این دستگاه از جمله وسایلی است که خرید آن در سال‌های  اخیر رایج شده است. از آنجایی که این دستگاه قیمت نسبتاً بالایی دارد، پس لازم است در انتخاب و خرید این دستگاه دقت به عمل آید.
 
گستردگی و تنوع برندهای ماشین ظرفشویی باعث می‌شود، انتخاب به سختی صورت گیرد. بنابراین باید ماشین ظرفشویی را انتخاب کنیم که از لحاظ فنی در سطح بالایی قرار دارد. ماشین ظرفشویی‌های جدید با دارا بودن برنامه‌های متنوع شستشو، ظروف را در مدت زمان بسیار کوتاهی تمیز می‌نمایند. 
ماشین ظرفشویی

بهترین ماشین ظرفشویی‌ها برای خرید چه ویژگی‌هایی دارند؟

یک ماشین ظرفشویی خوب شامل ویژگی‌های مختلفی مانند طراحی زیبا، دارا بودن برچسب انرژی، خشک کن، بی صدا کار کردن، قابلیت خیساندن ظروف قبل از شستشو، شستشوی سریع، قابلیت شستشو با نصف ظرفیت، مجهز به سیستم ضد عفونی کردن ظروف، دارا بودن آلارم خطای سیستم، دارا بودن برنامه‌های شستشوی اقتصادی و غیره است.
 
یک ماشین ظرفشویی خوب حتی چسبنده‌ترین غذاها را به راحتی پاک می‌کند. در  ماشین ظرفشویی‌های مدرن موجود در بازار، دیگر نیاز به پاک کردن غذاهای باقی مانده بر روی ظروف نیست. 
ماشین ظرفشویی رومیزی
 
ماشین ظرفشویی‌ها در انواع رومیزی و ایستاده تولید می‌شوند. ماشین ظرفشویی‌ها  دارای ظرفیت‌های مختلفی هستند که ظرفیت‌های ۱۲، ۱۶،۱۴، ۱۸ نفره آن از پرفروش‌ترین مدل‌ها است. انتخاب ظرفیت باید بر اساس تعداد افراد هر خانوار و تعداد مهمان‌ها در نظر گرفته شود. 
یک ماشین ظرفشویی ۱۲ نفره برای خانوارهای ۶ تا ۸ نفره توصیه می‌شود. در صورت بالا بودن  تعداد مهمان‌ها توصیه می‌شود از ماشین ظرفشویی‌هایی با ظرفیت‌های بالاتری استفاده شود.
 
ماشین ظرفشویی‌های رومیزی برای خانواده‌های کم جمعیت طراحی شده است. این  دستگاه را می‌توان روی کابینت قرار داد. ماشین ظرفشویی‌های رومیزی، ظرفیت  شستشو به میزان  ۱۰ نفر را داراست. 
ماشین ظرفشویی رومیزی کوچک
ماشین ظرفشویی‌ها با قیمت‌های و برندهای مختلف در بازار موجود هستند. هر قدر ماشین ظرفشویی دارای آبشن‌های بیشتری باشد، طبیعتا از قیمت بالاتری برخوردار است.  

جنس مخزن ماشین ظرفشویی

مخزن یک ماشین لباسشویی خوب باید از جنس فولاد ضد زنگ باشد. جنس بدنه تعدادی از ماشین ظرفشویی‌های خوب در بازار از استیل براق است. بدنه بیرونی و بدنه درونی‌ آنها بسیار محکم ساخته می‌شود. این ماشین ظرفشویی‌ها به مرور زمان دچار خوردگی و زنگ زدگی نمی‌شوند.
مخزن ماشین ظرفشویی
 
ماشین لباسشویی‌های ارزان دارای مخزنی از جنس پلاستیک هستند. در موقع خرید انتظار خود را از ماشین ظرفشویی نزد فروشنده بیان کنید تا طبق خواسته شما نوع ماشین ظرفشویی به شما پیشنهاد شود.

برنامه‌های شستشو و تعداد سبدها

یک ماشین ظرفشویی خوب و با کیفیت دارای شستشوهای متنوع و سبدهای مختلف برای انواع ظرفیت‌هاست. بیشتر ماشین ظرفشویی‌های موجود در بازار دارای برنامه پنج‌گانه شستشو هستند که  شامل برنامه‌های شستشوی سریع و معمولی، برنامه شستشوی میوه و سبزیجات، برنامه سیستم هوشمند ایمنی، سخت‌گیری آب و غیره می‌شوند. در موقع خرید باید اندازه قفسه بشقاب‌ها و کاسه‌ها، عمق سبد قابلمه‌ها و سبد قاشق و چنگال‌ مورد بررسی قرار گیرد.

 یک ماشین ظرفشویی خوب چگونه کار می‌کند؟ 

ماشین ظرفشویی‌ ابتدا بقایای مواد غذایی را با استفاده از بخار پاک می‌کنند. سپس  باقیمانده مواد غذایی را با اسپری کردن آب با فشار بالا به ترتیب از نازل در بالا و بعد  پایین سمت راست و سپس قسمت پایین سمت چپ را شستشو می‌دهد. یک ماشین ظرفشویی  حدوداً از ۹.۸ لیتر آب برای پاک کردن ظروف استفاده می‌کند.

چقدر پودر ماشین ظرفشویی در داخل دستگاه بریزیم؟

برای اینکه ماشین ظرفشویی عملکرد بهتری داشته باشد از شوینده‌های مورد تایید سازندگان دستگاه استفاده کنید. مواد شوینده نباید هیچ صدمه‌ای به ظروف  و قطعات وارد سازد و دارای کیفیت عالی باشد.
 
برای شروع کار ماشین ظرفشویی ابتدا باید دو لیوان نمک مخصوص را با یک لیوان آب حل کنید و در داخل محفظه نمک بریزید و در دفعات بعدی نمک را بدون آب در داخل محفظه قرار دهید. سپس مایع جلادهنده باید در مخزن مربوط به خودش پر شود. در صورت تمام شدن مایع جلا دهنده نشانگر دستگاه روشن می‌شود.
 
مخزن پودر شستشو در داخل ماشین روی در کنار مخزن جلا دهنده قرار شده  است. با هر بار جستجو مخزن باید پر شود. در صورت پر کردن یک سبد تنها یک قاشق غذاخوری پودر کافی است. در صورتی که دو سبد پر شود، دو قاشق غذاخوری  باید پودر ریخته شود. 
جلا دهنده ماشین ظرفشویی

قرص ماشین لباسشویی چیست و چه کاربردی دارد؟ 

 
قرص ماشین لباسشویی شامل سه قسمت است که از پودر، مایع جلادهنده و نمک  ساخته شده است. در صورت استفاده از این قرص، دیگر نیازی به ریختن نمک و مایع جلادهنده نیست. برای این کار کافیست یک قرص را در داخل محفظه پودر قرار دهید. مطمئن باشید نشانگر نمک و مایع ظرفشویی که خالی هستند و مشکلی برای ماشین ظرفشویی ایجاد نمی‌کنند.
ماشین ظرفشویی

چگونه ماشین ظرفشویی را جرم‌گیری کنیم؟

برای نگهداری و مراقبت از ماشین ظرفشویی هر سه ماه یکبار دستگاه باید رسوب زدایی شود. بعد از ۳۰ تا ۴۰ بار استفاده از ماشین ظرفشویی برای رسوب زدایی باید اقدام نمایید. 
سرویس ماشین ظرفشویی
برای رسوب زدایی و جرم‌گیری ماشین ظرفشویی بهتر است یک پیمانه جوش شیرین را با  یک لیوان آب مخلوط کنید و در داخل ماشین ظرفشویی بریزید. بعد نصف لیوان سرکه سفید را در داخل ظرف قرار دهید و سپس در بالای سبد قرار دهید. در آخر، تنظیمات را روی بالاترین تایم حرارت تنظیم کنید و اجازه دهید کار شستشو تا انتها انجام گردد. با این کار ذرات غذا و چربی‌های چسبنده رسوب زدایی می‌شوند و چربی‌ها و مواد غذایی باقیمانده  در  قفسه‌ها و لوله‌های تخلیه و دیواره‌ها رفع می‌شود.
شستشوی ماشین ظرفشویی

چگونه بوی بد ماشین ظرفشویی را از بین ببریم؟ 

گاهی اوقات  بعد از شستشو، بوی بدی در ماشین ظرفشویی ایجاد می‌شود که بویی مانند بوی تخم مرغ یا ماهی فاسد می‌دهد. علت این امر ممکن است  از جمع شدن ذرات در فیلتر ماشین ظرفشویی باشد. 
 
در لباسشویی یک فیلتر استوانه‌ای قابل جدا کردن وجود دارد که از طریق آن همه آب تخلیه می‌شود. با چرخاندن ۹۰ درجه فیلتر به سمت چپ،  فیلتر خارج می‌شود.  بعد از خارج کردن فیلتر آن را با یک فرچه کوچک، مایع ظرفشویی و آب گرم بشویید تا بوی بد از بین برود.
 
داخل و بدنه ماشین ظرفشویی را می‌توانید بعد از هر بار استفاده کردن با پارچه و مایع ظرفشویی تمیز و خشک نمایید. زیر ریل‌ها و واشر آب‌بندی ماشین ظرفشویی را نیز تمیز نمایید زیرا مقداری از چربی‌ها لابلای واشرهای درب ماشین ظرفشویی جمع می‌شوند.
بوی ماشین ظرفشویی
یکی از علت‌های دیگر ایجاد بو در ماشین ظرفشویی، درست نصب نشدن شیلنگ تخلیه است. درست بسته نشدن شیلنگ تخلیه باعث ایجاد جرم و رسوب می‌شود و رسوب و مواد آلوده  کثیف ممکن است به داخل ماشین ظرف‌شویی برگردد. با بالا بردن شیلنگ تخلیه و درست نصب کردن آن می‌توانید این مشکل را به راحتی حل نمایید.

آیا ماشین ظرفشویی خودش را آب را گرم می‌کند؟

در دستورالعمل استفاده از  ماشین ظرفشویی‌هایی که در داخل ایران تولید می‌شوند،  وصل شدن به  شیر آب سرد نوشته شده است. در داخل ماشین ظرفشویی‌ها یک المنت طراحی شده است که برای برنامه‌های خیلی چرب و کثیف تا ۸۵ درصد آب را گرم می‌کند.
 
 اگر ماشین ظرفشویی‌ها را به آب گرم وصل کنید باید به برنامه شستشوی کریستال‌های حساس توجه کنید زیرا در صورتی که آب بیش از ۴۰ درجه گرم شود، باعث آسیب دیدن این ظروف می‌شود.
ماشین ظرفشویی

اگر آب گرم مورد استفاده ماشین ظرفشویی با آبگرمکن و پکیج‌ها گرم می‌شود، دمای آب نباید از ۵۵ درجه بالاتر باشد. اگر نمی‌توانید شرایط درجه‌بندی آب را فراهم کنید، نباید ماشین ظرفشویی را به آب گرم وصل کنید زیرا با بالا رفتن دمای بیش از حد باعث آسیب به ظروف و قطعات ماشین ظرفشویی‌ می‌شوید.


دسته بندی مطالب

میتونم راهنماییتون کنم؟