سبد خرید 0 تومان
پکیج زمینی چه کاربردی دارد؟

پکیج زمینی چه کاربردی دارد؟

1400/11/28 |

پکیج‌های زمینی یکی از مدرن‌ترین دستگاه‌هایی هستند که جهت استفاده از سیستم‌های گرمایشی در ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. این پکیج‌ها جهت تامین آب مصرفی در آپارتمانها و ساختمان‌های مسکونی با ظرفیت‌های مختلفی تولید شده‌اند. 

پکیج زمینی

پکیج‌های زمینی برای ساختمان‌هایی که نیاز به تولید گرمای بیشتری دارند، بهتر و مقرون به صرفه است. انتخاب ظرفیت آنها بستگی به مساحت ساختمان دارد. از ظرفیت ۱۸۰۰۰ تا ۵۴۰۰۰ مناسب‌ می‌باشند. این پکیج‌ها قابلیت انواع پوشش‌دهی  گرمایی بناهایی تا حداکثر ۳۰۰ متر مربع را به راحتی انجام می‌دهند.
پکیج زمینی جدید
در گذشته اغلب از موتورخانه‌ها برای تامین آب گرم استفاده می‌شد. پکیج‌های جدید به جای موتورخانه مرکزی، توانایی همزمان گرم کردن ‌آب مصرفی و آب گرم شوفاژ را هم برای واحدهای آپارتمانی و هم ویلایی دارد.
این پکیج‌ها به راحتی قابل نصب هستند. عدم نیاز به لوله‌کشی اضافی و انتقال آن به موتورخانه  از مزیت‌های استفاده از پکیج زمینی است. طراحی پکیج‌های زمینی طوری است که قابل نصب و تنظیم شدن با استانداردهای کابینت‌ها در آشپزخانه هستند.
امکان نصب پکیج‌های زمینی در هر یک از واحدها به صورت جداگانه از قابلیت‌های پکیج‌های مدرن می‌باشد. پکیج‌های زمینی بخاطر راندمان بالای انرژی، مصرف سوخت بسیار کمتری را نسبت به موتورخانه‌ها دارند. ضمنا با استفاده از این پکیج‌ها نیازی به فضای موتورخانه مرکزی نمی‌باشد.

پکیج زمینی مدرن

کاربرد پکیج‌های زمینی

از مهمترین کاربرد پکیج‌های زمینی، تامین آب سیستم گرمایشی و آب گرم بهداشتی به صورت آنی و مداوم است. این پکیج‌ها برای ساختمان‌های مسکونی، اداری و تجاری، منازل چند طبقه، ویلاها و خانه‌های با مساحت زیاد مناسب هستند.

پکیج‌های زمینی علاوه بر اینکه در فصول سرد سال  آب گرم مصرفی را تامین می‌کنند، قادرند آب گرم شوفاژهای دیگر مدارهای گرمایشی را نیز تامین کنند. در حقیقت با

لوله‌کشی از پکیج‌های زمینی تا شوفاژ،  آب گرم مصرفی شوفاژ از طریق پکیج تامین می‌شود و باعث گرم شدن فضای خانه می‌شود. این پکیج‌ها در دو نوع مخزن‌دار و بدون مخزن در بازار عرضه می‌شوند.

پکیج‌های زمینی دارای منابع سوخت متنوعی هستند. منبع تامین انرژی در پکیج‌های زمینی از گاز، برق یا گازوئیل است که امروزه با توجه به دسترسی بیشتر از گاز استفاده می‌شود.

پکیج زمینی سوخت متنوع

در فصول سرد به دلیل حجم بالای استفاده از گاز از گازوئیل و در مدل‌های سه‌گانه‌سوز علاوه بر گازوئیل از برق نیز استفاده می‌شود. خصوصا در برخی از نقاط کشور که خانه‌های ویلایی دسترسی به گاز شهری ندارند، پکیج‌‌های زمینی انتخاب مناسبی هستند.

پکیج‌های زمینی مجهز به کلید دو حالته برای تغییر کارکرد در فصول گرم و سرد سال هستند. این پکیج‌ها قابلیت اتصال به سیستم گرمایش استخر و جکوزی را نیز دارند.

انواع پکیج های زمینی

پکیج زمینی مشعل‌دار

در نوع مشعل‌دار، مشعلی به صورت جداگانه بر روی دستگاه  نصب می‌شود. این دستگاه به دلیل مشعل‌خور بودن قابلیت کار با  سوخت گاز و یا گازوئیل و یا دیگر سوخت‌ها را نیز دارند.

پکیج زمینی بدون مشعل

در این نوع دستگاه نیاز به تهیه مشعل جداگانه نیست. به وسیله مشعل اتمسفریک که در این دستگاه تعبیه شده گرما تولید می‌شود.

پکیج زمینی مشعل دار

پکیج زمینی مخزن‌دار

در پکیج زمینی مخزن‌دار  آب ذخیره می‌شود. در صورت نوسانات فشار آب یا قطع شدن آب ساکنین نمی‌توانند از آب گرم استفاده کنند. آب گرم در این مدل به وسیله فن تعبیه شده در داخل  منبع تامین می‌شود. یکی از مزیت‌های مخزن این است که باعث پایین آمدن کارکرد مشعل ‌می‌شود و در نتیجه پکیج دیرتر خراب خواهد شد.

پکیج زمینی مخزن دار

پکیج زمینی بدون فن

این نوع پکیج‌ها را می‌توان در محیط‌های بسته مانند زیر زمین، انبار و پارکینگ نصب نمود. همچنین در سالن‌های ورزشی، بیمارستان‌ها و مراکز تجاری به خاطر تولید گرمای بیشتر و مقرون به صرفه بودن از این نوع پکیج‌ها استفاده می‌شود.

اجزای تشکیل دهنده پکیج زمینی

پکیج‌های زمینی از اجزای مختلفی تولید شده که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان پنل کنترل، شیر هواگیری، مشعل، پمپ، ترموستات، دیگ و فیلتر ضد رسوب اشاره نمود.

با استفاده از پنل کنترل، دمای خروجی از روی دستگاه قابل کنترل است. برخی از مدل‌ها مجهز به کنترل از راه دور‌ و همچنین مجهز به مودم می‌باشند که از مدرن‌ترین  روش‌های  قابلیت‌های تنظیم دما از راه دور است.

اجزای پکیج زمینی

یکی از مهم‌ترین قطعات به کار رفته در پکیج‌های زمینی دیگ است. جنس به کار رفته در ساخت دیگ از چدن و ضخامت آن ۲/۴  می‌باشد. این دیگ ‌در برابر حرارت بالا بسیار مقاوم است.

نکات ایمنی برای نصب و راه اندازی  پکیج زمینی

رعایت اصول ایمنی در نصب و راه اندازی سیستم‌های گرمایشی بسیار مهم است.

برای نصب پکیج زمینی باید مکان انتخاب شده دارای تراز خوبی باشد. این مکان باید عاری از هرگونه رطوبت نیز باشد.

نصب دستگاه باید طوری باشد که دسترسی در موقع تعمیر به آن آسان باشد.

نکات ایمنی برای نصب و راه اندازی  پکیج زمینی

محل قرارگیری آن باید در فاصله ۱۵ سانتی متری از دیوار باشد.

داشتن دودکش برای خارج کردن انواع گازها الزامی است. فاصله دودکش از پکیج نباید بیشتر از ۵ متر باشد زیرا موجب اختلال در خروج گازها می‌شود.

نصب پکیج زمینی

برای جلوگیری از ورود ناخالصی‌ها در دستگاه پکیج زمینی، در مسیر ورودی گاز باید فیلتر مناسب وصل شود تا از ورود ذرات ناخالصی در داخل لوله‌ها جلوگیری شود.

مسیر لوله‌کشی نباید طولانی باشد زیرا طولانی بودن مسیر لوله‌کشی به دلیل اتلاف حرارتی زیاد، باعث کم شدن دمای آب ورودی می‌شود.

علت روشن نشدن پکیج

یکی از دلایل روشن نشدن پکیج  افت فشار آب است. در صورتی که آب داخل پکیج از یک حد معین پایین‌تر باشد، سنسور کنترل فشار آب فعال شده و مانع از روشن شدن پکیچ‌ می‌شود.

این مشکل به خاطر ایرادات در کم بودن فشار آب شهری در ساختمان‌هاست. اگر نشانگر پکیج بین ۱ تا ۲ باشد، فشار‌ آب خوب است. اگر این عدد پایین‌تر باشد، مانع از روشن شدن پکیج می‌شود.

یکی از دلایل مهم روشن نشدن پکیج رسوب گرفتن و بسته شدن با مواد آهکی سخت داخل آب است. این رسوبات به مرور زمان وارد لوله‌ها شده و باعث جرم گرفتن آنها می‌شود.

علت روشن نشدن پکیج

در صورتی که در لوله‌ها هوا وجود داشته باشد، باعث ایجاد سر و صدای زیاد کولر هنگام کار کردن خواهد شد. در نتیجه باعث خاموش شدن پکیج می‌شود. علت این مشکل معیوب بودن روتور پمپ پکیج می‌باشد که باید تعمیر یا تعویض گردد.

یکی از علت‌های روشن نشدن پکیج، ایراد در شمعک است. اگر بعد از باز کردن گاز فندک شمعک روشن نشود، شمعک دچار رسوب گرفتکی از ناخالصی‌های گاز شهری شده است.  این مشکل توسط تعمیرکار به راحتی قابل حل می‌باشد.

خرابی الکترود پکیج نیز یکی از دلایل روشن نشدن در پکیج است. الکترود وظیفه دارد تشخیص دهد آیا گاز  ورودی در دستگاه خوب می‌سوزد یا نه. در صورت خرابی این قطعه نیاز به تعویض یا تعمیر دارد. 

خرابی پمپ آب یکی از دیگر دلایل روشن نشدن پکیج است. پمپ آب در پکیج وظیفه دارد،  آب را در مدار پکیج بچرخاند. این کار ممکن است به خاطر قطعی برق، اتصال در سیم کشی، سوختن پمپ و انسداد پمپ به خاطر رسوبات به خوبی کار نکند.

دلایل سرد شدن آب پکیج

سرد شدن آب پکیج می‌تواند به علت خرابی فلو سوئیچ باشد. کارکرد اصلی این قطعه برای تشخیص باز و بسته شدن آب مصرفی است. هنگامی که شیر آب گرم را باز می‌کنید، فلوسوئیچ متوجه نیاز شما به آب گرم می‌شود و این پیام را به برد اصلی انتقال می‌دهد. برد اصلی با به‌کارگرفتن تمام قعطات آب گرم لازم را تامین می‌کند. در  خرابی فلوسوئیچ پیامی به برد منتقل نشده در نتیجه آب سرد می‌شود.

دلایل سرد شدن آب پکیج

اگر دبی آب پکیج بالا و حجم آب ورودی زیاد باشد، آب ولرم می‌شود. راه حل آن کم کردن فشار آب ورودی به دستگاه است.

تعمیر پکیج زمینی

خرابی یا کاهش دقت در  NTC یا سنسور دما باعث سرد شدن آب پکیج می‌شود که این قطعه حتما  باید در صورت خرابی تعویض شود و قبل تعمیر نیست.

 از دیگر عوامل سرد شدن آب پکیج می‌توان پایین بودن فشار گاز، کم بودن ارتفاع شعله و کوچک بودن قطر لوله گاز اشاره نمود.


دسته بندی مطالب

میتونم راهنماییتون کنم؟